Korte periodes van werkdruk kunnen we over het algemeen prima aan. Je hebt het dan ook eigenlijk niet over werkdruk maar meer over ‘het druk hebben’. Maar wanneer je takenpakket langzaam maar zeker uitdijt en de druk langdurig te hoog wordt is het tijd om er wat aan te doen. Met onze tips neem je zelf de controle om jouw werkdruk te verlagen.
Wanneer je jezelf al een tijdje over de kop werkt is de verleiding groot om met een beschuldigend vingertje te wijzen. “Mijn leidinggevende ziet het probleem niet” of “die collega gooit alles maar over de schutting”. En misschien heb je nog gelijk ook. Maar wanneer je leidinggevende en collega niet meewerken aan een oplossing, kun je zelf nog steeds iets doen om je werkdruk te verlagen. Wijzen helpt je in elk geval niet verder. Sterker nog, het zet je vast in je frustratie.
Je baan opzeggen is natuurlijk een optie maar best rigoureus. Daarbij komt nog dat als je weggaat vanwege hoge werkdruk, je jezelf en je gewoontes meeneemt naar je nieuwe job. Als je niet kijkt naar wat je zelf kunt doen aan je werkdruk, dan is de kans groot dat je in een nieuwe baan weer in een soortgelijke situatie terechtkomt.
Het begint met naar jezelf kijken en realistisch zijn. Heb je moeite met ‘nee’ zeggen? Ben je net wat té perfectionistisch? Of ben je parttimer en probeer je dezelfde hoeveelheid werk verzet te krijgen als een fulltimer? Accepteer dan dat dit gewoon niet kan. Hoe lastig je dat misschien ook vindt. Kijk ook eens of je het leed kunt verdelen. Het kan best dat een collega juist blij wordt van de taken waar jij liever vanaf wil.
Het probleem bespreekbaar maken is dus van belang om je werkdruk te verlagen. Maar zorg dat je goed voorbereid het gesprek aangaat en zelf al met ideeën komt. Zo is de kans dat er iets mee gedaan wordt veel groter. Heb je een idee om efficiënter te werken? Let dan wel op dat je de tijd die vrijkomt niet meteen weer volpropt met andere taken.
Er zijn taken die energie geven en waar we blij van worden. Je zou er de hele dag wel mee bezig willen zijn. Maar er zijn natuurlijk ook taken die ons energie kosten en die we het liefst uitstellen of gewoon helemaal niet willen doen. Elke baan heeft zulke taken. Hoe is dit in jouw baan?
Waarschijnlijk ben je best veel tijd kwijt aan taken die je eigenlijk niet zo leuk vindt, die je energie kosten. Wanneer je vooral doet wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt, ervaar je namelijk minder snel te hoge werkdruk. Ga voor jezelf eens na wat je zou kunnen helpen. Meer energiegevers op een dag of minder energievreters? En welke taak springt er dan uit?
Kijk vervolgens naar wat nodig is om dit te realiseren en wie je kan helpen. Kun je taken ruilen met een collega? In dat geval heb je een mooie concrete oplossing die je voor kunt dragen wanneer je met je leidinggevende in gesprek gaat. Begin klein. Dat is minder eng en heeft de meeste kans van slagen.