Daar zit je dan. Na maanden van conflicten, slapeloze nachten, twijfels, nog een keer proberen en toch weer mislukken. De kogel is door de kerk. Jullie gaan scheiden. En nu?
Bij Werk&Scheiding horen we vaak dat medewerkers gelijk al met een dubbel gevoel rondlopen; ze weten dat een scheiding effect zal hebben op hun werk en ze willen dat het absoluut geen effect gaat hebben op hun werk. Ze denken dan dingen als: “Mijn scheiding, mijn probleem. Daar heeft mijn werkgever niks mee te maken.” Of: “Het laatste dat ik wil is dat ze dit merken op het werk. Ik kan dit prima los van elkaar zien en houden. Let maar op.”
Soms zien we ook vormen van schaamte en teleurstelling terug. Het gevoel dat het niet gelukt is om je huwelijk stand te laten houden. “Hoe zullen collega’s hier over denken? Wat doet dat met mijn positie binnen mijn team? Word ik nog wel gezien als die professional van daarvoor?” Ze zijn even vergeten dat de impact van de periode hiervoor ook al merkbaar was in de kwaliteit van hun werk. Immers kun je maar zo vaak per week een slechte nacht hebben, totdat dit te zien is in de hoeveelheid fouten die je maakt en hoe effectief je alles afkrijgt.
Goed, de kogel is dus door de kerk. De scheidingsmelding is door één van de twee gedaan. Je gaat definitief uit elkaar. Mouwen opstropen, want nu gaat het beginnen: Er moet minimaal één nieuw onderkomen gevonden worden, financiën moeten gescheiden en verdeeld worden, inboedel moet een waarde en verdeling krijgen, de kinderen moet het verteld worden, de ouders moet het verteld worden, de rest van de familie en vrienden moet het verteld worden, automatische incasso’s mogen worden opgezegd of omgezet, iets met pensioenen, financiële draagkracht, partneralimentatie, kinderalimentatie, zorgkosten, schulden, convenant en ouderschapsplan moeten gemaakt worden. Dit gebeurt vaak onder begeleiding van een mediator. En die werkt over het algemeen tussen 9.00 en 17.00. Precies, als je ook je eigen werk moet doen. De kinderen moeten uit school gehaald worden, ook daar komt spanning op de werktijd en -focus.
Zo ontstaat er een combinatie van acties, beslissingen, afspraken en meer die gaan concurreren met werktijd. Dan laten we nog even achterwege dat communicatie hierover tijdens het werk een enorm lek is.
Uit verschillende onderzoeken blijkt op diverse gebieden een merkbare impact. Zo zie je het op het gebied van stress en emotionele pijn; er is een rouwproces gestart waar veel mensen geen idee van hebben.(1) Maar ook de praktische gevolgen op het gebied van hun financiële situatie en huisvesting (2). Daarnaast is er de verandering in het sociale netwerk; familie, vriendenkring, clubs en verenigingsleven. (3)
Daarnaast levert een scheidingsproces nog iets anders op: Een scheiding zet spanning op de rollen die we als medewerker en privépersoon hebben. Doordat de kwaliteit van slapen terugloopt, zullen energie en focus volgen (4). En je hebt nu juist die energie en focus zo hard nodig om én je werk goed te doen én je zaken thuis geregeld te krijgen. Het moet uit de lengte of de breedte komen.
Hou je vast; meer dan 26.000 werknemers lopen binnen 12 maanden na de start van hun scheiding met burn-out klachten rond. En dat aantal herhaalt zich dan elk jaar. (5)
De effecten van een scheiding op verzuim en op het werk zijn indrukwekkend. Daarom is het slim om vroeg te starten met effectieve acties.
Tips om op de been te blijven:
Bronnen:
Yorick Saeijs is eigenaar en ontwikkelaar van Werk&Scheiding. Met zijn uitgebreide kennis op zowel pedagogisch, zakelijk als ook het gebied van scheiding heeft hij een positief effect op duurzame gedragsverandering bij de cliënt en organisatie.