Misschien herken je het wel: Je hebt een leuke baan, maar na een dag werken kom je totaal gesloopt thuis. Vorige week was dit ook bij mij aan de hand. Alsof ik was overreden door een wals. Ik had die dag een groep medewerkers bij een teambuildingsdag begeleid. Op het oog een superleuke opdracht, maar toch voelde ik me oververmoeid daarna. Ik begreep eigenlijk niet hoe dit kwam. Ik hou van mijn werk. Waarom ben ik dan zo moe?
De heftige vermoeidheid en het niet weten waarom, was voor mij een reden om dit te bespreken met mijn coach. Mijn coach vroeg me om meer te vertellen over de context van die dag. Ik deed mijn verhaal. Aan het eind van mijn relaas vroeg mijn coach “Wat bevalt je niet aan de context?”. Twee aspecten sprongen eruit:
Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat de dag qua inhoud wel voldeed aan wat ik graag doe, namelijk teams coachen, maar dat de vorm niet in lijn lag met hoe ik mijn ideale werkcontext voor me zie. Deze bestaat namelijk uit het zelf vormgeven van een programma en werken met intrinsiek gemotiveerde mensen.
De oorzaak van mijn vermoeidheid bleek dus te komen doordat de context waarin ik mijn werk deed, niet overeenkwam met hoe ik het graag zou willen. Doordat ik dit in de coachsessie realiseerde, ontstond er ruimte om helder te krijgen wat ik dan wél wil qua werkcontext. Toen gebeurde er iets bijzonders: ik voelde de energie weer stromen! Mijn lijf voelde krachtiger en mijn gedachten werden scherper. Ik stond weer aan het roer. Dat was wat ik gemist had. Ik had me teveel aangepast en te snel “ja” gezegd tegen de opdracht. Ik voelde motivatie om mijn werk in de toekomst meer op mijn voorwaarden vorm te gaan geven en ik voelde me weer een winnaar.
“Als je je eigen spelregels bepaalt, win je altijd”
Dat betekent ook dat ik soms moeilijke beslissingen moet nemen. “Nee” zeggen tegen opdrachten die niet 100 procent overeenkomen met hoe ik graag werk. En dus ook “nee” zeggen tegen de inkomsten die ik had kunnen verdienen met die opdracht.
1 op de 5 medewerkers heeft last van werkgerelateerde vermoeidheid. Wat mij opvalt is dat veel mensen de context waarin ze hun werk ‘moeten’ doen, als een vaststaand feit zien. Terwijl dit vaak makkelijker aan te passen is dan ze in eerste instantie denken. COVID-19 heeft hierbij geholpen. Mensen kwamen erachter dat wanneer ze telefoongesprekken al wandelend door het bos deden, ze aan het eind van de dag nog vol energie zaten. Of ze kwamen erachter dat ze liever niet de hele dag omringd zijn door collega’s, of juist wel. Kortom: een paar simpele veranderingen kunnen veel invloed hebben op je energieniveau. Belangrijk hierbij is om er achter te komen wat goed bij jou past.
Neem eens de tijd om te luisteren naar wat jij diep van binnen écht wil en hoe dat er idealiter uit mag komen te zien. Deze drie stappen helpen je om hier meer helderheid over te krijgen:
Stap 1: Stel jezelf vragen
Stap 2: Maak een plan
Als je helder hebt in welke context jij je werk graag doet, maak dan een plan hoe jij aan je huidige baan kan sleutelen zodat deze beter aansluit op je persoonlijke behoeftes.
Stel: je houdt van menselijk contact en bent gepromoveerd tot leidinggevende. In eerste instantie ben je blij. Maar in deze functie heb je geen klantcontact meer. Terwijl je juist energie krijgt van menselijk contact. Dan is het dus zaak om te bedenken hoe je meer contactmomenten kan inbouwen.
Stap 3: Onderneem actie met een dosis lef en moed
Onderneem actie om datgene wat jij wilt te realiseren. Dit vraagt om een dosis lef en moed. Waarom? Omdat je omgeving vaak baat heeft bij het oude gedrag dat je liet zien. Een voorbeeld: De directeur van je organisatie is blij met het harde werk dat jij verricht voor een bepaalde klus. Maar als je aangeeft dat je die klus wilt aanpassen aan jouw voorwaarden, dan vorm je ineens een probleem. Dit kan leiden tot spanningen. Een reden waarom je jezelf misschien terugtrekt. Doe dat niet. Want geloof mij, op de lange termijn levert het je juist een heleboel energie en werkplezier op.
Succes!
Over Jop Jorrit Haverkamp-Fissette
Om burn-outs, werkstress en verloop te voorkomen, leidt Jop Jorrit vanuit zijn bedrijf The Well-being Workplace managers, teamleiders en HR professionals op tot Chief Well-being OfficersTM. In deze opleiding ontdek je hoe je aan de hand van psychologische interventies beter stuurt op de mentale gezondheid, de vitaliteit en het welzijn van jezelf en je teamleden. Voor meer werkgeluk en beter resultaat.